22.4.2021 klo 15:21
Todennäköisyyttä vai sattumaa
Vaikka Tietomaa on ollut suljettuna asiakkailta joulukuun alusta lähtien, ei siellä suinkaan ole oltu toimettomina. Helmikuun lopussa valmistui nimittäin tiedekeskuksen omaa tuotantoa oleva näyttely Kruuna vai klaava, missä paneudutaan todennäköisyyksien ja sattumien maailmaan. Kiinnostavan aiheen tiimoilta valikoituivat parhaat ideat näyttelykohteiksi, mutta pandemia-aika aiheutti omat haasteensa.
Tietomaan näyttelyvastaava Jukka Pitkäsellä on selkeä näkemys Kruunan vai klaavan synnystä: ”Aihe oli haastava. Meidän piti saattaa kansantajuiseksi aiheita, joita kohteita suunnitellessaankin on vaikea ymmärtää. Lisäksi pitää huomioida myös nuoret käyttäjät. Näyttelykohteiden softien ja siten myös koodarien runsas määrä aiheutti epävarmuustekijöitä ja aikatauluongelmia, mutta toisaalta se poisti ongelmaa ”kaikki yhden kortin varassa”. Ohjelmien käsikirjoitus oli joissain softissa hankalaa, koska käsiteltävä aihe vaati paljon muuttujia. Näyttelyn suunnittelu ja valmistus vaati tekniikan osaajilta paljon.”
Korona siis aiheutti omat mutkansa matkaan: ”Joltain osin alihankkijoiden työt viivästyivät, koska esimerkiksi firmoilla oli lomautuksia. Ulkomailta tilatut kohteet tai osat viivästyivät koronan aiheuttaman rahtiongelmien vuoksi. Samoin ulkomaisten tuotteiden laatu oli vaihtelevaa. Paljon oli hyvää, mutta joukkoon mahtui huonoakin.”
Jotain myönteistäkin poikkeusajasta oli: ”Hyvää oli rauha tehdä töitä ja se, että näyttelytilaa voitiin käyttää työtilana, koska se ei ollut avoinna yleisölle. Lisäksi mahdollisuus tehdä töitä etänä toi vapautta suunnittelutyöhön”, Jukka Pitkänen listaa.
Tietomaan näyttelyt ovat tunnettuja innovatiivisista ja visuaalisesti näyttävistä näyttelyrakenteista, eli tuttavallisemmin pömpeleistä. Jukka Pitkänen ideoi tähänkin näyttelyyn taas jotain aivan uutta ja omaperäistä. ”Tavoitteena oli erilaisuus, joten jotain uutta piti keksiä. Haaveena on ollut pitkään kevyen materiaalin käyttö näyttelykalusteena.” Tällä Jukka tarkoittaa EPS-materiaalia, joka tunnetaan vanhalta nimikkeeltään styroxina.
”Muotokielenä oli yksinkertainen minecraft-tyylinen rakennuspalikka/karkea betonipinta-muoto. Tärkeää oli myös kierrätettävyys. EPS on täysin kierrätettävä materiaali, jota voidaan puristaa uudestaan tuotteeksi jopa kahdeksan kertaa. Näyttelyn värinä on vaalea yhdistettynä pieniin huomioväreihin. Näyttelykalusteiden materiaalivalinta EPS oli uusi myös alihankkijoille. Jouduimme yhdessä miettimään paljon uusia ratkaisuja, kuten pinnoitusmateriaaleja, leikkuumenetelmiä ja paloturvallisuutta.”
Näyttelyalueen somistuksen lähtökohtana oli yksinkertaisuus. Kohteet itsessään luovat tilan, ja tilan luonne on vaalea ja seinäsermien värit hillityt. Visualistin suunnittelemat lattian polkumaiset kuvaelementit toistuvat myös seinäelementeissä. Seinäsermejä kierrätettiin niin, että rungot ovat aikaisemmasta näyttelystä. Kangasvuodat uudistettiin värillisten osalta, vaaleat säilytettiin.
Kaiken kaikkiaan näyttely valmistui ajoissa, ja siellä voi muun muassa katsoa, miten hyvin lottonumerot osuvat kohdalleen tai aukeaako kassakaappi. Kivi-paperi-sakset-pelissä voi otella kaveria tai konetta vastaan. Yhdessä kohteessa voi kokeilla salasanan turvallisuutta, toisessa tutkia, mitkä ovat tilastollisesti suurimmat kuolinsyyt Suomen eri osissa.
Ja tietysti kolikonheitossa arvuutellaan, tuleeko kruuna vai klaava.
Teksti: Sampo Puoskari, yhteistyökoordinaattori