24.2.2021 klo 14:21
Äänimaisemia Rento meininki -näyttelyyn
Syksyllä 2020 käynnistyi Ylikiimingin koulussa ensimmäistä kertaa musiikin, äidinkielen ja kuvataiteen soveltava kurssi. Tämän valinnaiskurssin tavoitteena on tutustuttaa oppilaita mielenkiintoisiin taide- ja kulttuuri-ilmiöihin. Oppilaat saavat mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta sekä osallistua kulttuuriperinnön ylläpitoon ja uudistamiseen. Kurssin tavoitteena on lähestyä taiteellista ilmaisua kokonaisvaltaisesti ja kokemuksellisesti eri oppiaineista käsin. Työskentelyn lähtökohtina voivat olla valmiit taideteokset (esim. elokuvat, draamat) tai kurssilla voidaan luoda omia monitaiteellisia tuotoksia. Ydinajatus tässä oppiaineessa on, että oppilaat voivat keskittyä tiettyyn heitä kiinnostavaan työskentelyn osa-alueeseen ja yhdessä ryhmä luo jonkin isomman kokonaisuuden.
Syksy aloitettiin yhden-kahden oppitunnin mittaisilla harjoitustöillä, joissa yhdistettiin kuvaa, ääntä ja kirjallista tuottamista. Ylikiimingin koulussa on jo aikaisemmin toteutettu kuvataiteen ja musiikin valinnaisaineet yhdistäviä projekteja. Tästä kokemuksesta nousi ajatus laajentaa opetusta koulun ulkopuolelle taidemuseoon. Rento meininki -näyttelyn naivistiset teokset osoittautuivat juuri sopiviksi. Niistä oli helppo inspiroitua säveltämään.
On täysin sattumaa, että Oulun taidekoululla on vastaavanlainen projekti, jossa hekin ovat hakeneet inspiraatiota taidemuseon näyttelystä. Myös taidekoulun ajatus on ollut laajentaa näyttelyssä kävijän kokemusta käyttämällä lisättyä todellisuutta ja mobiiliteknologiaa. Tämä sattuma selkeytti yhteistyötämme taidemuseon kanssa. Lisätyn todellisuuden palveluksi oli jo valittu Zappar, jolla taidekoulun virtuaalisisällöt oli tuotu osaksi näyttelyä.
Kävimme oppilaiden kanssa tutustumassa näyttelyn teoksiin 17. marraskuuta. Oppilaat tekivät muistiinpanoja ideoista ja tunnelmista, joita teokset herättivät. Koululla oppilaat esittivät ryhmälle kuvan teoksesta ja siihen liittyvän idean. Yhdessä ryhmä valitsi, kenen valitsemasta kuvasta ja ideasta aloitetaan. Sävellyksistä kolme äänitettiin yhdessä. Käytimme tietokonetta ja Garageband-äänitysohjelmaa. Kun osa soitti, muutamat oppilaista harjoittelivat studiotyöskentelyn perusteita vastaamalla äänittämisestä. Yhden sävellyksistä teki Lotta Siltakoski itsenäisesti käyttäen iPadin Garageband-appia.
Kolmen sävellyksen jälkeen todettiin, että tunnelmaa kuvaavien kappaleiden rinnalle tarvitaan jotakin, missä olisi sointukierto. Tämä sävellys poikkeaa muista sävellyksistä myös siksi, että se liittyy kahteen näyttelyn maalaukseen Vanha Tseremissi ja Tseremissin taikayö, sitoen nämä yhdeksi tarinaksi. Sävellyksessä luodaan musiikin keinoin mielikuva velhojen juhlasta, mikä tapahtuu maalausten välillä. Joulun jälkeen sävellykset oli miksattu ja valmiina Zappariin lataamiseksi.
Valinnaiskurssin oppilaat ovat: Emma Hentilä, Reetta Jokikokko, Neea Lehto, Ville Muhola, Niko Mänty, Minea Nikula, Rebekka Nikula, Krista Parkkinen, Lotta Siltakoski, Miika Väänänen.
Tätä tekstiä kirjoittaessa odotan, että taidemuseo jälleen aukeaa yleisölle ja oppilaiden sävellykset tulisivat kuulluksi.
Teksti ja kuvat: Sebastian Jeker, Ylikiimingin koulun musiikinopettaja