Oulu
Arkisto
Luuppi / Blogi
30.3.2020 klo 12:45 Luupin viestintä

Vilho Lammen ja Saimi Törmäsen kuulumisia Pariisin opintomatkalta vuodelta 1931

Kuvataiteen metropoliin, Pariisiin, kulki monen suomalaisen taiteilijan tie vielä 1900-luvun alkupuolella. Liminkalainen taidemaalari Vilho Lampi (1898–1936) matkusti sinne Oulun Teollisuusnäyttelyhuoneistossa pitämänsä ainoan ja menestyksellisen yksityisnäyttelynsä jälkeen kahdeksi kuukaudeksi 28.3.–29.5.1931. Samaan aikaan siellä oli Kulutusosuuskuntien Keskusliiton (KK) vuoden stipendiaattina myös oululaislähtöinen taidegraafikko, mainospiirtäjä ja taideopettaja Saimi Törmänen (1901–1990), joka myöhemmin tunnettiin avioliittonsa myötä Karoliina Otavana. Hän oli yksi keskeisimmistä 1940-luvun kohopainograafikoistamme. He olivat, muiden kanssakollegoidensa tavoin, paljon toisiinsa yhteydessä Pariisissa oleskellessaan.

Saimi Törmänen Café de la Rotondessa vuonna 1931. Kuva Tuntematon, yksityisarkisto.

Molemmat asuivat Montparnassen kaupunginosassa lähellä tunnettuja taiteilijakahviloita. Ranskan kielen taitajana Saimi Törmänen oli vuokralaisena Rue Mayet’n varrella ja Vilho Lampi puolestaan yöpyi Hotel Delambressa. He kumpikin olivat suomalaistaiteilijoiden suosiossa olevan Académie Colarossin oppilaita. Lisäksi Saimi Törmäsen opiskeli Académie de la Grande Chaumièressä ja Vilho Lampi Académie Scandinavessa ja Maison Watteaussa. Kuvataideopintojensa ohella Törmänen laati kaupunkinäkymistä ja erinäisistä teemallisista aiheista, kuten Seinen siltojen alla asuvista kodittomista kuvitettuja lehtiartikkeleita, jotka hän lähetti kotimaahan KK:n julkaistavaksi.

Törmänen, Saimi. Lastaajat tauolla, 1930-31, lyijykynä, vesiväri paperille. Yksityisarkisto.

Myös Lammen tiedetään perehtyneen huolellisesti museoiden taidekokoelmiin ja näyttelyihin, mutta hänelläkin jäi aikaa maalaamiseen. Kotiintuomisina oli parikymmentä maisema- ja malliaiheista öljy- ja akvarellimaalausta. Kielitaidoton lakeuden maalari joutui joskus vaikeisiin tilanteisiin ulkomaan matkallaan.

Kerran istuessaan jossakin katukahvilassa Vilho Lampi oli päästellyt tuskastuneena ääneen suomalaisia voimasanoja. Sattumalta hänen vieressään oli istunut taiteilija, piirustuksenopettaja ja taidearvostelija Edwin Lydén (1879–1956), joka siitä lähtien ryhtyi auttamaan maanmiestään arjen tilanteissa. Ei ole tietoa siitä, tekikö Lydén nopeasti työstetyn tilannekuvansa jo ensitapaamisen aikana, vai valmistuiko se vasta myöhemmin.

Lydén, Edwin. Lampi Domessa, 1931, lyijykynä paperille. Kuva Mika Friman, Oulun taidemuseon kokoelma.

Piirrokseen on monogrammin, taiteilijan nimen alkukirjainten ja valmistumisvuoden ohella kirjoitettu Lampi Domessa -teksti, joka viittaa erityisesti pohjois- ja keskieurooppalaisten kuvataiteilijoiden suosiossa olleeseen Cafe Le Dôme -ravintolaan. Oululaissyntyisten Vilho Lammen ja Saimi Törmäsen tiedetään istuneen siellä iltojaan niin Lydénin kuin muidenkin taiteilijatovereidensa, kuten Riitta Hannikaisen (1904–1977), Otto Mäkilän (1904–1955) ja Juho Rissasen (1873–1950) kanssa. Taiteilijakontaktit olivatkin elintärkeä ammatillinen lisä niin ajatusten vaihdon kuin vaikutteiden saamiseksikin opintomatkoilla.

Vilho Lampi maalaamassa Pariisissa vuonna 1931. Kuva Saimi Törmänen, yksityisarkisto.

Suomalaistaiteilijat tekivät myös suunniteltuja porukkaretkiä niin Pariisin kiinnostaviin maalauskohteisiin kuin nähtävyyksiinkin, kuten Exposition coloniale internationalesiirtomaanäyttelyyn ja Versailles’n palatsiin. Monet heistä ystävystyivät yhteisen ajanvieton seurauksena. Osalla yhteydenpito jäi lyhyemmäksi, vain opintomatkan pituiseksi, toisilla se säilyi jopa läpi elämän. Vilho Lampi muisti kauniilla eleellä Saimi Törmästä kotiinlähtönsä hetkellä 23.5.1931. Hän antoi kollegalleen lahjaksi pahvisen kirjepaperilaatikon. Käytännöllinen lahja tuli tarpeeseen, sillä käsinkirjoitetut kirjeet olivat tuon ajan tiedonvälityskanava. Ne kulkivat ahkerasti Pariisin ja kotimaan välillä. Näiden kahden taiteilijan myöhäisemmästä keskinäisestä yhteydenpidosta ei ole säilynyt mitään tietoa.

Vilho Lammen Saimi Törmäselle antama pahvinen kirjepaperilaatikko 23.5.1931. Kuva Marika Schroderus, Oulun taidemuseon arkistokokoelma.

Saimi Törmästä ja Vilho Lampea koskeva kirjoitus linkittyy Oulun taidemuseon varhaisten oululaisten naispuolisten ammatillisen koulutuksen saaneiden, sittemmin tuntemattomammaksi jääneiden kuvataiteilijoiden kartoitus- ja tutkimushankkeeseen sekä Vilho Lammen näyttelyyn vuonna 2021.

Teksti: Tarja Kekäläinen, amanuenssi, Oulun taidemuseo

X

Arkisto

lokakuu 2023

syyskuu 2023

huhtikuu 2023

maaliskuu 2023

helmikuu 2023

tammikuu 2023

joulukuu 2022

marraskuu 2022

lokakuu 2022

syyskuu 2022

elokuu 2022

heinäkuu 2022

kesäkuu 2022

huhtikuu 2022

maaliskuu 2022

helmikuu 2022

tammikuu 2022

joulukuu 2021

marraskuu 2021

lokakuu 2021

syyskuu 2021

kesäkuu 2021

toukokuu 2021

huhtikuu 2021

maaliskuu 2021

helmikuu 2021

tammikuu 2021

joulukuu 2020

marraskuu 2020

lokakuu 2020

syyskuu 2020

elokuu 2020

kesäkuu 2020

toukokuu 2020

maaliskuu 2020

helmikuu 2020

joulukuu 2019

marraskuu 2019

lokakuu 2019

syyskuu 2019

elokuu 2019

kesäkuu 2019

huhtikuu 2019

maaliskuu 2019

helmikuu 2019

tammikuu 2019

joulukuu 2018

lokakuu 2018

syyskuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

elokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

lokakuu 2016

elokuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

heinäkuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

X

Tänään Luupissa

19.3.2024