22.2.2019 klo 11:42
Monenlaista messuilla
Tietomaassa jokainen päivä on erilainen. Pääsääntöisesti työpäivät menevät kuitenkin tietokoneen ääressä monenlaisia tehtäviä hoitaen. Siksi onkin mukavaa päästä aina silloin tällöin vaikkapa messuamaan, eli esittelemään milloin millekin kohdeyleisölle Suomen vanhimman tiedekeskuksen tarjontaa ja olemassaoloa.
Messuissa ovat parasta ihmiskontaktit. Yleisesti ottaen messuille tullaan asiakkaiksi avoimin mielin ja iloisella otteella, joten siellä myös toimii esittelijänäkin motivoituneena. Tietomaa-tehtävissä muistan hyppäyttäneeni messuyleisöä mäkihyppysimulaattorissa, opastaneeni sählylaukauksen saloihin, tunnistuttaneeni erilaisia tuoksuja ja tietysti kävelyttäneeni dinosaurusta.
Tammikuun lopulla Helsingissä järjestettiin Suomen suurin opetusalan messutapahtuma Educa 2019. Messuilla vieraili kahden päivän aikana noin 18 000 opetuspuolen ja varhaiskasvatuksen ammattilaista ja opiskelijaa, joten Tietomaan läsnäolo oli enemmän kuin perusteltua.
Olimme paikalla työkaverini Harrin kanssa, ja meitä täydensi Otso Nallikari Lomakylästä, sillä messutuotteemme oli luokkaretkipaketti, jossa majoitus on Nallikarissa ja tutustumiskohteena Tietomaa. Visuaalisesti näyttävä Retkelle Go! -mainontamme oli yhteneväistä aiemmin julkaistun Opettajan Luokkaretkioppaan ilmoituksen kanssa.
Educa-messuilla yleisö on tavallistakin valveutuneempaa ja asiallisesti käyttäytyvää. Yleismessuilla kun saa varautua oikeastaan ihan kaikkeen – niin kysymysten kuin käytöksenkin suhteen. Opettajien ja varhaiskasvattajien kanssa sen sijaan kanssakäynti on sivistynyttä ja mukavaa.
Hyvä asiakaskontakti on molemminpuolista. Siinä sekä messuvieras että esittelijä saavat uutta tietoa esiteltävästä kohteesta. Messuvieraalle kohde voi olla täysin tuntematon tai hän saa viimeisintä tietoa uusista näyttelyistä. Esittelijälle puolestaan muotoutuu kuva siitä, miten erilaiset ihmiset tuntevat tai näkevät esiteltävän kohteen, joka tässä tapauksessa oli Tietomaa. Kommenteista terävä esittelijä nappaa monta hyödyllistä näkökohtaa esimerkiksi markkinointia ja viestintää varten.
Pääkaupunkiseudun messuilla on paljon vieraita, joille ainakin Heureka on tuttu. Silti yllättävän moni tunsi Tietomaankin. Ja perisuomalaiseen tapaan kaikki Pohjoisesta tulleet vieraat pysähtyivät automaattisesti juttusille, kun näkivät sanat Tietomaa, Nallikari ja Oulu.
Oma lukunsa ovat ne opettajat, jotka ovat joskus olleet kesätöissä Tietomaassa. Heitäkin on ympäri Suomea jo aika monta. Heidän kanssaan oli mukava vaihtaa monen vuoden jälkeen kuulumisia.
Yleisin kommentti kuitenkin kontakteissa oli, että Oulu on niin kaukana. Se on toki totta, kun puhutaan luokkaretkestä, mutta yksityishenkilöistä puhuttaessa oli helppo muistuttaa, että lentomatka Helsingistä Ouluun kestää saman verran, kuin Oulusta Helsinkiin: 55 minuuttia. Ja että Oulun lentoasema on maamme toiseksi vilkkain ja lentoja Helsinkiin ja takaisin lähtee aamuin illoin kyllä ihan riittävän paljon.
Tietomaa on perinteisesti ollut messuilla jonkin koukuttavan kohteen kanssa. Tällä kertaa mainostimme Parasta aikaa -näyttelyämme hauskalla jalkapallopelillä. Yllättäen sellainen oli myös pelin valmistajan omalla osastolla, mutta saimme sen edun, että suurin osa messuyleisöä tuli ensin meidän osastollemme.
Messuilla ei tietenkään riitä se, että jaetaan vain esitteitä tai katsotaan videopätkiä. Tekemällä luodaan kokonaan toisenlainen yhteys esiteltävän kohteen ja asiakkaan välille. Tietomaan kohteella kävivät ottamassa kisaa niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin ja niin miesporukat kuin naisopettajatkin. Harri kunnostautui hyvänä vakiovastustajana, jos kahta pelaajaa ei heti löytynyt.
Kaksi päivää on juuri sopiva aika messuille. Silloin jaksaa vielä hymyillä, jalat eivät rasitu eikä äänikään häviä. Siitäkin on kokemusta. Ja jos esittelijöille itselleenkin jää messuista hyvä mieli, on kyseessä ollut silloin onnistunut tapahtuma.
Siis tapaamme jälleen ensi vuonna Educa-messuilla!
Teksti ja kuvat: Sampo Puoskari, yhteistyökoordinaattori