20.3.2017 klo 11:45
Matka kohti muutosta
Osallistuin viime torstaina 16.3. Missiona muutos -seminaariin, johon voitin onnenkantamoisena lipun Kuulun FB-sivulla olevasta arvonnasta.
Tapahtumassa oli puhumassa liuta ihania ja inspiroivia vaikuttajanaisia: Meeri Koutaniemi, Satu Saarinen, Marianne Saarikko Jansson, Helena Auramo ja Susanna Rahkamo. Kokosin tähän kirjoitukseen kolmen suosikkipuhujani ajatuksia, jotka saivat myös minut pohtimaan omia valintojani, tekojani ja tulevaisuuttani.
Maailma muuttuu kuva kerrallaan
Palkitun valokuuvajan, journalistin ja dokumentaristin Meeri Koutaniemen toiminta-ajatus lähtee tavoitteesta muuttaa maailmaa kuva kerrallaan. Hänen mukaansa juuri yksilöt ja heidän tarinansa kuvina ovat käänteen tekeviä. Kuvista myös välittyy tietoa. Koutaniemi tahtoo omalla työllään osallistua liikkeeseen, joka vastustaa sukupuolielinten silpomista sekä lapsiavioliittoja.
Koutaniemi kertoi puheessaan koskettavan Elisabethin tarinan. Elisabeth pakeni kotoaan, jotta ei tulisi ympärileikatuksi. Tarinalla on rohkaiseva loppu, sillä vuosien jälkeen Elisabeth on tehnyt sovinnon vanhempiensa kanssa ja hän toimii mielipidevaikuttajana kiertäen kylissä puhumassa ympärileikkauksen lopettamisen puolesta. Koutaniemi kertoi kokeneensa konkreettisen muutoksen tuloksen, ollessaan kuuntelemassa Elisabethin uskomatonta puhetta kirkon penkissä. Nyt Elisabeth myös ottaa vastaan tyttöjä, jotka ovat joutuneet pakenemaan kotoaan ja toivon mukaan näistä nuorista tulee tulevaisuudessa aktivisteja. Koutaniemellä on ollut mahdollisuus kertoa Elisabethin ja monen muunkin tytön tarina, jolloin asia saa näkyvyyttä sekä nämä nuoret rahallista tukea toimintaansa.
Muutos on mahdollisuus
Sosiaalisen median pioneeri Helena Auramo (Okimo Clinic) oli valinnut puheensa näkökulmaksi sen, miten mahdollisuusorganisaatiossa muutos on aina mahdollisuus. Auramon mukaan hyvä organisaatio on sellainen, että jokainen sen työntekijä voi tuntea yrittäjyyttä sen sisällä. Kasvun moottorit hän jakoi kolmeen kohtaan 1) Ihmiset (loistavat persoonat, kunnianhimo, yhteen hiileen puhaltaminen) 2) Verkostot ja ekosysteemit (mahdollistavat kasvua ja auttavat kun on kiire) 3) Tyytyväiset asiakkaat (kun asiakas on tyytyväinen, hän ostaa lisää). Mahdollisuusorganisaatioissa hänen mielestään on tärkeää muun muassa se, että kaikki on mahdollista ja toiminta läpinäkyvää. Lisäksi jokaisen sen toimijan on tunnettava itsensä sekä muut. Lisäksi on hyvä muistaa, että kukaan ei ole koskaan valmis.
Puheensa lopuksi Auramo esitti neljä tärkeää kysymystä, joihin yritin myös itse vastata työni näkökulmasta.
1) Mitä osaan ja haluan tehdä? Osaan tehdä monipuolisesti viestintää, jossa erikoisosaamistani on sosiaalinen media. Osaan myös valokuvata ja tehdä videoita. Mielestäni olen myös hyvä ajattelemaan asioita laajemmassa perspektiivissä ja prosesseja toiminnan takana. Tykkään kehittämisestä ja ideoimisesta!
2) Mitä en osaa, mutta haluan oppia? Minulla olisi tarve oppia uusien some/digikanavien käyttöä esim. TripAdvisor. Kanavan käyttö asiakkaana poikkeaa usein huomattavasti organisaation näkökulmasta.
3) Mitä osaan, mutta en halua tehdä? Haluan välttää ryhmässä työskentelyä ja yhdessä asioiden pohtimista, sillä koen tehokkaammaksi yksin työskentelyn.
4) Mitä en halua tehdä ja en halua kehittyä? Messuilla/jalkautumisissa toimimista. Tunnen olevani parhaimmillani työskennellessäni digimaailmassa.
Kipinöintiä ja kovaa työtä
Huippuasiantuntijuuden osaaja Susanna Rahkamo nosti puheessaan esille monia mielenkiintoisia ajatuksia, joita voin hyödyntää myös omassa työssäni. Alla listattuna kiinnostavimmat.
”Ajatuksen tasolla menemme usein samoja polkuja. Tämä on samalla myös este nähdä, että on olemassa myös vaihtoehtoisia ratkaisuja.”
”Jos haluaa olla paras, täytyy olla luova ja tehdä jotain toisin.”
”Kohdatessaan ongelman nobelistit eivät keskity varsinaiseen ongelman ratkaisuun, vaan he keskittyvät itseensä ja pyrkivät laajentamaan katsantakantaansa, jotta voisivat löytää ratkaisun.”
”Parhaat ideat syntyvät rajapinnoilla, kun erilaiset ihmiset tulevat yhteen.”
Seminaari-illan päätyttyä olin sekä inspiroitunut että innostunut. Sain paljon työkaluja ideapakkiini. Toisaalta koin myös kateutta siitä rohkeudesta, millä nämä naiset ovat työtään tehneet ja uineet reippain vedoin vastavirtaan. Päällimmäiseksi jäi kuitenkin kannustava tunne siitä, että kannattaa haastaa itsensä ja, että jostain pienestä voi kasvaakin suurta ja upeaa. Kuten Auramo kertoi ensimmäisestä omasta firmastaan. ”Se oli maailman tyhmin idea, mutta kyhättiin jotain siinä matkalla. Asiat pitää vain nähdä mahdollisuutena.”
Teksti ja kuva: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija