23.12.2015 klo 11:12
Vuosi 2015 Luupin sosiaalisessa mediassa
Luupin vuosi 2015 sosiaalisessa mediassa lähenee loppuaan. Vuosi on ollut täynnä monenlaista sometoimintaa: seikkailevia pingviinejä Oulun katukuvassa, tubettaja Jenni Kurun vierailut Luupin kohteissa, kuvakisa Turkansaaren juhlavuoden kunniaksi, lenteleviä lepakoita Ainolan puistossa ja paljon muuta.
Uusia kanaviakin otettiin myös käyttöön kun Turkansaaren ulkomuseon kuvakokoelma menneiltä vuosilta toteutettiin Flickeriss, joka on kätevä kuvapalvelu ilman sisäänkirjautumista.
Sosiaalisen median kanavien käyttöä seurataan Luupissa kuukausittain Facebookin, Twitterin, Instagramin ja Pinterestin osalta. On kiinnostavaa seurata, miten tilastot muuttuvat esimerkiksi seuraajien määrän tai seuraajaprofiilien osalta. Osa kanavista tarjoaa tietoa jo omissa tilastoissaan mutta toisissa pitää nähdä hieman enemmän vaivaa kävijätietojen löytämiseksi. Seuraamistyö on kuitenkin tärkeä osa sosiaalisen median toimintaa, sillä se antaa hyvät eväät kehitystyön tekemiselle kertoen, mikä päivitys toimii ja mikä ei.
Luupin kanavien saavutettavuus eli päivityksien nähneiden määrä vuonna 2015 oli Facebookissa yhteensä 227 906 henkilöä ja Twitterissä 318 502 henkilöä. Kaikissa kanavissa yhteensä vastaava luku oli noin 600 000 henkilöä. Tämä huikea määrä on seurausta viraaleista ilmiöistä, joissa kanavan seuraajat ovat jakaneet eteenpäin Luupin tuottamaa sisältöä.
Tykätyimmät ja jaetuimmat sisällöt kertovat luuppilaisista arjen työssä sekä tapahtumien ja näyttelyiden järjestämisestä ja toteuttamisesta. Myös Uuno laukan vanhat valokuvat Oulusta ovat aina tykättyjä. Ja tietysti dinokuvat!
Vuosi 2016 tuo Luupin sosiaaliseen mediaan jotain uutta mutta mukana kulkee tietysti myös jotain vanhaa. Sosiaalisessa mediassa nostetaan Luupin brändin mukaisesti esiin entistä enemmän pohjoisia tarinoita, elämyksiä sekä tutustutaan luuppilaisiin työssään. Tarinan kerronnan merkitys on sisäistetty myös British Museum:ssa: “Story is the thing that most interests people and that’s where the British Museum should be strongest. We are this amazing repository of millions and millions of stories and that’s what people want to hear about and that can then support your exhibition marketing. Ultimately, facebook and twitter are storytelling platforms and that’s what people want.” (Lue koko artikkeli British Museum:in digitaalisesta muutoksesta.)
Koska ensi vuonna juhlitaan Pohjois-Pohjanmaan museon 120-juhlavuotta, on kyseinen museon erityisasemassa myös viestinnällisesti. Juhlaan liittyen suunnitteilla on mielenkiintoinen blogisarja. Lisäksi käyttöön otetaan uusia videopalveluja (Periscope ja YouTube live). Mutta tämän enempää en vielä paljasta.
Hyvää joulun aikaa ja ensi vuonna nähdään!
Teksti ja kuva: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija