21.10.2015 klo 9:14
Hirveästi hyvää
Luuppilaiset haluavat auttaa ja tehdä hyvää ja siksi museo- ja tiedekeskus on mukana Nenäpäivä-kampanjassa, joka hankkii vuosittain varoja kehitysmaiden lasten auttamiseksi.
Nenäpäivän haaveena on Suomi, jossa jokainen edistää kehitysmaiden lasten ihmisarvoisen elämän toteutumista. Nenäpäivään voi lähteä kuka vain! Jos innostuit, kannattaa lisätietoa katsoa nenäpäivän nettisivuilta.
Pohjois-Pohjanmaan museossa heittäydytään karmiviin tunnelmiin Nenäpäivän hengessä 30. lokakuuta kun museolla järjestetään Ällöween-tapahtuma alakouluikäisille. Halloween-henkisessä tapahtumassa voi muun muassa metsästää vampyyrejä, hypätä monsteridiskoon tai taiteilla zombeja. Kuulostaa hurjalta vai mitä?
Koska museossa ei ole järjestetty aiemmin näin isoa tapahtumaa, jolloin koko museo on täynnä toimintaa, saimme Oulun Nenäjoukkojen kautta apua valmisteluihin ja toteutukseen OSAOn opiskelijoista. Heille tapahtuma on osa opintoja ja me museolla saamme kipeästi kaipaamiamme apukäsiä. Mahtava juttu!
Nenäpäivään osallistuminen tuo paljon hyvää myös Luupille. Hyväntekeväisyystapahtumat ja -kampanjat muun muassa elävöittävät museon toimintaa, piristävät henkilökuntaa, houkuttelevat mahdollisesti uudentyyppisiä museovieraita, avaavat uusia yhteistyökuvioita ja ennen kaikkea levittävät tietoa tärkeistä, apua tarvitsevista asioista. Olen ihan suoperiloinen, että päätimme lähteä nenäilemään.
Luupissa hyväntekeväisyydellä on pitkät perinteet. Esimerkiksi viime joulua ennen Oulun taidemuseolla tempaistiin kodittomien kissojen hyväksi. Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -nykytaidenäyttelyn pääsi katsastamaan tuomalla taidemuseon kassalle vaikkapa purkillisen kissanhiekkaa tai matolääkkeitä. Oulun seudun ja Meri-Lapin eläinsuojeluyhdistysten sijaiskodeissa asustelevat kissat kehräsivät kiitokseksi kun lahjoituksia saapui enemmän kun uskallettiin edes toivoa: märkäruokaa 959 kappaletta, kuivamuonaa 95 kappaletta sekä tarvikkeita ja hoitotuotteita yhteensä 331 kappaletta. Rahaa kerättiin yhteensä 1751 euroa. Toivotaan, että nytkin päästään hyviin tuloksiin!
Teksti: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija