30.9.2015 klo 14:32
Julkinen taide kuntalaisen iloksi ja hyvinvoinniksi
Oletko tullut ajatelleeksi että taidekokoelmatyön julkisen taiteen hoidon nykyhetki onkin yllättäen aika ”on-line” eli toimitaan yhteydenotosta palvelua tuottaen. Toisaalta tehdään ja rahoitetaan toimenpiteitä, jotka ovat saattaneet jo pitkään olla tiedossa.
Tässä kulttuuriperintötyössä, taidekokoelmien hoidossa, tehdään toimenpiteitä ja ennakoivaa seurantaa ympäri vuoden sisällä ja ulkona olevalle julkiselle taidekokoelmiin inventoidulle taiteelle. Vaurioituminen, toimenpiteet ja muut huomiot merkitään raportointiin sekä Muusa-museotietojärjestelmään.
Taidekokoelman konservoinnin puitteissa on kesän aikana tehty toimenpiteitä julkisen taiteen osalta noin 70 kappaletta. Koko vuoden aikana toimia taidekokoelman puitteissa kertyy yli 220 kappaletta. Taidekonservaattori on kesäkampanja nuoren kanssa tehnyt sijoitetun taiteen hoidon töitä paikan päällä esimerkiksi koululla Knuutilankankaalla ja Terva-Toppilassa.
Sijoitettavalle taiteelle on tämän lisäksi tehty studiotyönä materiaaliteknisiä tarkastuksia, konservointi- ja kehystystoimenpiteitä. Tutkija-valokuvaaja ja museomestari ovat tilanneet sähköosia sisältävien taideteosten osia ja polttimoita. Museomestari on valmistanut osan kehyksiin tehtävistä työvaiheista ja maalannut jalustoja. Museotekniikka on lisäksi kuljettanut taidetta talosta toiseen eli hallintokunnista ja hallintokuntiin.
Töhrynpoistot työllistävät konservaattoria
Kesäkauden aikana on havaittu likaantumisia ja vaurioitumisia taideteoksissa, sekä rikkoontumisia rakenteissa. Materiaaliteknisiä laajoja tilannekatsauksia, vauriotarkastuksia, on tehty useampia.Määräaikaisen interiöörikonservaattorin toimenpiteet ovat olleet töhrynpoistoja 12 kappaletta, puhdistuksia, tarkastuksia sekä viime vuoden 2014 kesken jääneitä kohteita (enimmäkseen töhryjä). Myös Laanaojassa oleva komea Martti Tarvainen: Siivet (1959) pronssiveistosryhmä puhdistettiin.
Nykykonservointi asettaa ja ylläpitää ammatillisia standardeja ja kunnioittaa taideteosta koskevia eettisiä periaatteita. Taideobjektin eli nykytaidekonservaattorin työn kohteen tarkastelun eettinen lähtökohta ei ole merkittävästi muuttunut. Silti nykytaiteen kohdalla arviointi on välillä haastavaa jos tavoitteena on arvottaa, priorisoida ja määritellä miten kohde todellisuudessa kannattaa omistajan kohteena käsitellä tai miten se ylipäätään voidaan ”eettisesti ja materiaalisesti kestävällä tavalla” käsitellä mikäli se on esimerkiksi julkisena taideteoksena.
Myös Ouluun yhdistyneiden kuntien inventoituja taidekohteita on tarkastettu ensimmäisiä kertoja. Oulunsalossa Salokankaan päiväkodin pihalla ja Salokartanon päiväkeskuksen nurmialueella oleva Sanna Koiviston Tarinanpaikka (1998-2001) pronssiveistoksista koostuva installaatioon on tilattu hävinneen osan tilalle uusi. Pronssityö valmistuu 2015, ja teos kiinnitetään paikoilleen keväällä 2016. Alueen kasviaiheet käydään läpi ensi keväänä ja alue on sitten jälleen valmis lasten ja vanhusten käyttöön.
Käytännön työ kokoelmassa tuo monia tilanteita päätöksentekoon. Lähtökohta kuitenkin on että kokoelmaan inventoitu taideteos on olemassa vaikka se olisi rikkoontunut ja vaurioinen. Äskettäinkin kunnostettua taideteosta voi kohdata ilkivalta. Teokset pyritään puhdistamaan ja kunnostamaan, jotta lisävaurioituminen jäisi mahdollisimman vähäiseksi, ja lisäksi taideteokseen liittyvät toiminnallisuudet kuten vaikkapa sumuttava vesiaihe pyritään pitämään kunnossa. Vuosittain tehdään useita rikosilmoituksia rikkoontumisista ja töhryistä.
Konservaattorit toimivat kohteen hyväksi, vaikka se hymynkaretta voi joskus aiheuttaakin. Olemme iloisia jos työmme herättää tunteita. Tarkan työskentelyn avulla havaitaan vauriot ja rikkoontumiset ja tiedon kulku turvataan raportoinnin avulla. Tavoitteena on toteuttaa toimenpiteitä jotka turvaavat taideteosten tilanteen sijoituspaikassaan kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Hahtosen teos Syyspellot puhdistetaan
Syksyllä noudamme pääkirjastolta Eija Hahtosen Syyspellot (1984) tekstiilitaideteoksen tekstiilikonservaattorin studioon konservointia ja puhdistusta varten. Loppuvuodesta Madetojan musiikkilukion aulaan palautuu myös juuri 90 vuotta täyttäneen Raimo Metsänheimon Kahdeksantoistavuotias (1965) kaikkiaan 813 kg painava punagraniittinen kiviveistos. Koulutyö alkaa koululla uudelleen loppiaisen jälkeen, ja taideteos on saneerauksen aikana puhdistettu ja jalusta on kunnostettu ja uudelleen maalattu.
Tammikuussa vuodenkierto alkaa uudelleen, uusin projektein. Tuotamme iloa aikuisen ja pienemmän kuntalaisen hyvinvointia ja oivallusta tukien.
Kuvatekstit:
Kuva 1. Knuutilankankaan koulun saneerauksen yhteydessä tiloihin sijoitettu taide on käsiteltävänä. Mary-Jane Gregoryn Tiedon portaat (1991) puhdistettiin poistaen pöly ja puhdistaen lasiosat, sen ympärillä oleva maalausalue maalattiin, ja teoskunto ja osien mitat tarkastettiin. Apuna kesäkampanjanuori Emilia. Kuvaaja: Päivi Kyllönen-Kunnas
Kuva 2. Laanaojassa oleva Martti Tarvaisen Siivet (1959) pronssiveistosryhmä puhdistettiin kesän aikana 2015. Apuna kesäkampanjanuori Marika. Kuvaaja: Marika Koukkari.
Kuva 3. Harvinainen kuvakulma Martti Tarvaisen Siivet (1959) veistoksista, takaa päin. Soutelemalla vietetty päivä… Kuvaaja: Liisa Tiilikka.
Kuva 4. Raimo Metsänheimon työläisnuorukaista kuvaava Tilapäinen (1984-1987) pronssiveistos tarkastettiin ja puhdistettiin. Kuvaaja: Päivi Kyllönen-Kunnas
Teksti: Päivi Kyllönen-Kunnas, tutkija-konservaattori Oulun taidemuseo