30.12.2014 klo 11:30
Lulu on oppinut, hämmästynyt, ihmetellyt ja ihastunut!
Luupin oma punatukkainen Lulu-tyttö on viimeisen vuoden aikana muun muassa puhallellut muinaisiin soittimiin kivikaudenmarkkinoilla, kiitänyt venesimulaattorilla, liikuttunut kyyneliin Leenan tarinan ääressä sekä ostanut pitkät raidalliset villasukat perinteisiltä joulumarkkinoilta. Lulu on oppinut, hämmästynyt, ihmetellyt ja ihastunut kuten minäkin! Vuosi on ollut huikea.
Sosiaalinen media on muodostunut vuoden aikana merkittäväksi osaksi Luupin viestintää. Esimerkiksi näyttelyiden ja tapahtumien viestintä suunnitellaan aina myös sosiaaliseen mediaan soveltuvaksi. Sosiaalisessa mediassa on myös omia kampanjoita, joista ajattelin esitellä teille muutaman oman suosikkini.
Parasta Oulun kesässä on dinonäyttely
Pikku poika Onni Lahti kertoi sanomalehden haastattelussa, että Oulun kesässä parasta on dinonäyttely. Onni haluttiin löytää ja hänestä tehtiin etsintäkuulutus sosiaalisessa mediassa. Jo pelkästään Facebookissa päivitystä jaettiin yhteensä 68 kertaa. Ihmiset lähtivät innolla etsimään poikaa. Onni löytyi ja hänelle tarjottiin perheen kanssa mahdollisuus tulla myös vierailulle Tiedekeskus Tietomaahan, jossa oli uutuutena SeaRex 3D-elokuva. Myös Onnin äiti oli kampanjasta todella otettu.
Lemmikistä tulee julkkis
Kissojen ja koirien kuvia kerättiin sosiaalisessa mediassa. Kuvapyyntöjä tehtiin erityisesti erilaisissa kissa- ja koiraryhmissä. Ihmisiä pyydettiin lähettämään lemmikkiensä kuvia Luupin Facebookin seinälle tai sähköpostitse. Kuvia tuli useita satoja. Kuvista koostettiin teos, joka on esillä Oulun taidemuseolla Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -nykytaidenäyttelyssä. Teos on osallistava ja se on kasvanut piirroskuvilla vielä näyttelyn aikana.
Pullopostia Tietomaan uudesta merinäyttelystä
Tiedekeskus Tietomaan uutta meriaiheista MOB – Mies yli laidan -näyttelyä markkinoitiin pulloposteilla. Oulun alueelle piilotettiin 20 mereen liittyvään paikkaan pullopostia. Viestejä oli mahdollista etsiä lorukoordinaattien avulla, joita julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Pullopostin löytäjä pääsi ystävänsä kanssa ilmaiseksi tutustumaan uutuusnäyttelyyn. Pullopostin löytäjät kertoivat ilahtuneena löydöistään sosiaalisessa mediassa.
Kissanruokapurkilla taidemuseolle
Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -näyttelyn markkinoinnissa käytettiin goodvertisingia eli markkinointia, jonka tavoitteena on hyvän tekeminen. Taidemuseo kampanjoi kodittomien kissojen puolesta. yhteistyökumppaneina ovat Meri-Lapin ja Oulun seudun eläinsuojeluyhdistykset. Näyttelyn maksuvälineenä käyvät esimerkiksi kissanruokapurkit ja kissanhiekkapussi. Jokainen kissatarvikkeen kanssa taidemuseon kassalle saapuva asiakas pääsee ilmaiseksi näyttelyyn. Markkinointi kampanjaan tapahtui sosiaalisessa mediassa, jossa vastaanotto kampanjalle oli uskomattoman myönteinen. Kampanjasta tuli nopeasti viraali ja sitä jaettiin jo saman päivän aikana hurjia määriä.
Ensi vuonna jatketaan Lulun matkassa kohti uusia seikkailuja. Olkoon vuosi 2015 meille jokaiselle täynnä oivalluksia ja elämyksiä!
Teksti: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija