Oulu
Arkisto
Luuppi / Blogi
30.12.2014 klo 11:30 Luupin viestintä

Lulu on oppinut, hämmästynyt, ihmetellyt ja ihastunut!

Luupin oma punatukkainen Lulu-tyttö on viimeisen vuoden aikana muun muassa puhallellut muinaisiin soittimiin kivikaudenmarkkinoilla, kiitänyt venesimulaattorilla, liikuttunut kyyneliin Leenan tarinan ääressä sekä ostanut pitkät raidalliset villasukat perinteisiltä joulumarkkinoilta. Lulu on oppinut, hämmästynyt, ihmetellyt ja ihastunut kuten minäkin! Vuosi on ollut huikea.

Sosiaalinen media on muodostunut vuoden aikana merkittäväksi osaksi Luupin viestintää. Esimerkiksi näyttelyiden ja tapahtumien viestintä suunnitellaan aina myös sosiaaliseen mediaan soveltuvaksi. Sosiaalisessa mediassa on myös omia kampanjoita, joista ajattelin esitellä teille muutaman oman suosikkini.

Parasta Oulun kesässä on dinonäyttely
Pikku poika Onni Lahti kertoi sanomalehden haastattelussa, että Oulun kesässä parasta on dinonäyttely. Onni haluttiin löytää ja hänestä tehtiin etsintäkuulutus sosiaalisessa mediassa. Jo pelkästään Facebookissa päivitystä jaettiin yhteensä 68 kertaa. Ihmiset lähtivät innolla etsimään poikaa. Onni löytyi ja hänelle tarjottiin perheen kanssa mahdollisuus tulla myös vierailulle Tiedekeskus Tietomaahan, jossa oli uutuutena SeaRex 3D-elokuva. Myös Onnin äiti oli kampanjasta todella otettu.

Lemmikistä tulee julkkis
Kissojen ja koirien kuvia kerättiin sosiaalisessa mediassa. Kuvapyyntöjä tehtiin erityisesti erilaisissa kissa- ja koiraryhmissä. Ihmisiä pyydettiin lähettämään lemmikkiensä kuvia Luupin Facebookin seinälle tai sähköpostitse. Kuvia tuli useita satoja. Kuvista koostettiin teos, joka on esillä Oulun taidemuseolla Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -nykytaidenäyttelyssä. Teos on osallistava ja se on kasvanut piirroskuvilla vielä näyttelyn aikana.

Pullopostia Tietomaan uudesta merinäyttelystä

Tiedekeskus Tietomaan uutta meriaiheista MOB – Mies yli laidan -näyttelyä markkinoitiin pulloposteilla. Oulun alueelle piilotettiin 20 mereen liittyvään paikkaan pullopostia. Viestejä oli mahdollista etsiä lorukoordinaattien avulla, joita julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Pullopostin löytäjä pääsi ystävänsä kanssa ilmaiseksi tutustumaan uutuusnäyttelyyn. Pullopostin löytäjät kertoivat ilahtuneena löydöistään sosiaalisessa mediassa.

Lulu_V2_loresKissanruokapurkilla taidemuseolle
Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -näyttelyn markkinoinnissa käytettiin goodvertisingia eli markkinointia, jonka tavoitteena on hyvän tekeminen. Taidemuseo kampanjoi kodittomien kissojen puolesta. yhteistyökumppaneina ovat Meri-Lapin ja Oulun seudun eläinsuojeluyhdistykset. Näyttelyn maksuvälineenä käyvät esimerkiksi kissanruokapurkit ja kissanhiekkapussi. Jokainen kissatarvikkeen kanssa taidemuseon kassalle saapuva asiakas pääsee ilmaiseksi näyttelyyn. Markkinointi kampanjaan tapahtui sosiaalisessa mediassa, jossa vastaanotto kampanjalle oli uskomattoman myönteinen. Kampanjasta tuli nopeasti viraali ja sitä jaettiin jo saman päivän aikana hurjia määriä.

Ensi vuonna jatketaan Lulun matkassa kohti uusia seikkailuja. Olkoon vuosi 2015 meille jokaiselle täynnä oivalluksia ja elämyksiä!

Teksti: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija

X

Arkisto

lokakuu 2018

syyskuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

elokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

lokakuu 2016

elokuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

heinäkuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

X

Tänään Luupissa

13.12.2018