14.11.2014 klo 11:28
Some ja blogit puhuttivat museoliiton tiedottajapäivillä
Museoliiton tiedottajapäiviä vietettiin tänä vuonna 11. – 12. marraskuuta museo- ja tiedekeskus Luupissa. Tietomaa täyttyi parin päivän ajan museoalalla viestinnän, tiedottamisen ja markkinoinnin parissa työskentelevistä henkilöistä, jotka olivat matkustaneet paikalle ympäri Suomea.
Tiedottajapäivillä tarkasteltiin visuaalisen viestinnän, sosiaalisen median ja bloggauksen tuomia mahdollisuuksia museoalan viestinnässä. Uusien viestintämahdollisuuksien parhaiksi puoliksi nähtiin niiden edullisuus sekä monipuolisuus. Somekanavat vaativat kuitenkin uuden opettelua jo muutenkin kiireisen työpäivän keskellä.
Heikki Pölönen Suomen valokuvataiteen museosta käsitteli puheenvuorossaan valokuvienkäytön mahdollisuuksia viestinnän välineenä sekä yleisön osallistajina. Kuvan merkitys nähtiin tulevaisuudessa olevan entistä voimakkaampi. ”Kuvaa, älä kuvaile”, Pölönen julisti. Esimerkkinä hän nosti esiin #snapshot-näyttelyn, joka päivittään näppäilykuvan käsitteen. Näyttelyssä on nähtävillä rinta rinnan tavallisten ihmisten kuvaamia näppäilykuvia sekä nykytaiteilijoiden snapshot-teemaa käsitteleviä kuvia
Museoiden tärkeimmiksi somekanaviksi nähtiin Facebook, Twitter ja Instagram. Toimittaja Noora Vaarala kertoi toimittajien metsästävän juttuvinkkejä somekanavista, erityisesti Twitterissä. Neuvoksi hän antoi, että hieman harvemminkin twiittaileva museo antaa itsestään paremman kuvan somemaailmassa kuin museo, jota ei sieltä löydä lainkaan. Työpajassa käytiin läpi eri museoiden tiedotteita ja pohdittiin yhdessä parannuksia. Mieleen jäi kolme vinkkiä: otsikossa on oltava hauska verbi, toimittajalle on tarjottava eri näkökulmia ja kuvat on hyvä olla helposti löydettävissä mutta ei kuitenkaan sähköpostinviestin mukana.
Toinen työpaja käsitteli blogeja. Suosituimmilla blogeilla Suomessa on jo kymmeniätuhansia lukijoita, joten blogiyhteistyö voi tuottaa nopeastikin näkyvyyttä museolle. Museon esittely blogissa voi tuoda museoon asiakkaita sekä tavoittaa uusia kohderyhmiä. Useimmilla museoilla on myös oma blogi, jossa kerrotaan esimerkiksi museon tapahtumista sekä esiteltiin työnkuvia.
Ihanaa oppia uutta ja oivaltaa. Olen brainstormin vallassa!
Teksti: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija