29.10.2014 klo 13:31
Puoli vuotta täyteen sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media on nopeaa reagointia ja tilanteeseen tarttumista. Mutta vaikka somen eri kanavissa ollaan ajan hermolla, on takana pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, dokumentointia ja tilastointia. Sisältö ei siis synny sattumalta, vaikka se vastaanottajasta ehkä siltä tuntuukin.
Luupin sosiaalista mediaa dokumentoidaan kuukausittain. Talteen kerätään esimerkkejä kuukauden aikana tehdyistä päivityksistä, jolloin saadaan käsitys siitä, miten suunniteltuja teemoja ja kampanjoita on edistetty ja onnistuttu toteuttamaan. Syksyllä esillä ovat olleet erityisesti kohteiden uutuusnäyttelyt: Tietomaan MOB – Mies yli laidan, Oulun taidemuseon Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat sekä Pohjois-Pohjanmaan museon Kauneus, taito ja perinne – Kansallispukuharrastuksen vaiheita.
Sosiaalisen median kanavia myös mitataan ja tulokset käsitellään sekä tilastoidaan. Esimerkiksi Facebookin tykkääjien määrää tärkeämpää on selvittää olemmeko tavoittaneet oikean kohderyhmän eli nuoret aikuiset. Lisäksi toivomme Luupin sosiaalisen median kanavien tykkääjien ja seuraajien olevan sitoutettuja, jolloin he omaehtoisesti esimerkiksi kommentoivat ja jakavat sisältöjämme. Sosiaalisen median kautta voimme käydä vuoropuhelua kuten teimme esimerkiksi kysyessämme toiveita seuraavan Luupin yhteisen, ison näyttelyn suhteen. Aiheesta virisi hedelmällinen keskustelu.
Luupin sosiaalisen median toteutunut saavuttavuus syyskuussa 2014 oli Facebookissa 30 646 henkilöä ja Twitterissä 16 627 henkilöä. Kaikissa sosiaalisen median kanavissa saavutettiin yhteensä 47 740 henkilöä. Saavuttavuus lasketaan kanavasta riippuen eri tavoin. Esimerkiksi Facebookissa Luuppi on voinut saavuttaa henkilöitä uutisten lisäksi myös seuraajien tekemien jakojen kautta. Saavuttavuudessa sama henkilö on voitu laskea monta kertaan, sillä statistiikka kertoo ainoastaan sen, monelleko ihmiselle sisältö on päivässä näkynyt. Näin ollen emme pysty vertailemaan ovatko saavutetut henkilöt olleet samoja eri päivinä.
Olemme onnistuneet saavuttamaan sosiaalisessa erityisesti nuoret aikuiset, mikä on ollut tavoitteemmekin. Instagramissa noin kaksikymppiset ovat ottaneet Luupin yllättävällä tavalla omakseen, mistä olemme todella iloisia.
Onko sitten muita? Paljonkin! Kommunikoimme sosiaalisessa mediassa päivittäin myös muiden museoiden ja Museoliiton kanssa. Esimerkiksi Kiasma, Ateneum sekä Aboa Vetus ja Ars Nova kuuluvat seuraajiimme. Eri mediat ovat kiinnostuneet tekemisistämme. Esimerkiksi Luupin blogissa julkaistun Jukka Pitkäsen tiedekeskusnäyttelyn rakentamista käsittelevä tekstin jälkeen Tiede-lehti liittyi seuraajiimme. Myös oululaiset vaikuttajat aina kaupunginjohtaja Matti Pennasesta ovat erityisesti Twitterissä seuraamassa, mitä Luupissa tapahtuu.
Tästä on hyvä jatkaa. Takana on vasta puoli vuotta seikkailuja sosiaalisen median maailmassa. Kuvassa on yksi mielestäni onnistuneimpia kampanjoitamme sosiaalisessa mediassa, jossa houkuttelimme kissa- ja koirafaneja taidemuseon Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -nykytaidenäyttelyyn. Alkuperäisteoksen kuvat kerättiin sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostin kautta. Myöhemmin teos on elänyt ja kasvanut lasten piirustuksista.
Luupin löydät sosiaalisesta mediasta:
Facebook
Twitter
Google +
Wikipedia
YouTube
Pinterest
Instagram
Teksti ja kuva Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija