Oulu
Arkisto
Luuppi / Blogi
29.10.2014 klo 13:31 Luupin viestintä

Puoli vuotta täyteen sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on nopeaa reagointia ja tilanteeseen tarttumista.  Mutta vaikka somen eri kanavissa ollaan ajan hermolla, on takana pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, dokumentointia ja tilastointia. Sisältö ei siis synny sattumalta, vaikka se vastaanottajasta ehkä siltä tuntuukin.

teos_isompiLuupin sosiaalista mediaa dokumentoidaan kuukausittain. Talteen kerätään esimerkkejä kuukauden aikana tehdyistä päivityksistä, jolloin saadaan käsitys siitä, miten suunniteltuja teemoja ja kampanjoita on edistetty ja onnistuttu toteuttamaan. Syksyllä esillä ovat olleet erityisesti kohteiden uutuusnäyttelyt: Tietomaan MOB – Mies yli laidan, Oulun taidemuseon Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat sekä Pohjois-Pohjanmaan museon Kauneus, taito ja perinne – Kansallispukuharrastuksen vaiheita.

Sosiaalisen median kanavia myös mitataan ja tulokset käsitellään sekä tilastoidaan. Esimerkiksi Facebookin tykkääjien määrää tärkeämpää on selvittää olemmeko tavoittaneet oikean kohderyhmän eli nuoret aikuiset. Lisäksi toivomme Luupin sosiaalisen median kanavien tykkääjien ja seuraajien olevan sitoutettuja, jolloin he omaehtoisesti esimerkiksi kommentoivat ja jakavat sisältöjämme. Sosiaalisen median kautta voimme käydä vuoropuhelua kuten teimme esimerkiksi kysyessämme toiveita seuraavan Luupin yhteisen, ison näyttelyn suhteen. Aiheesta virisi hedelmällinen keskustelu.

Luupin sosiaalisen median toteutunut saavuttavuus syyskuussa 2014 oli Facebookissa 30 646 henkilöä ja Twitterissä 16 627 henkilöä. Kaikissa sosiaalisen median kanavissa saavutettiin yhteensä 47 740 henkilöä. Saavuttavuus lasketaan kanavasta riippuen eri tavoin. Esimerkiksi Facebookissa Luuppi on voinut saavuttaa henkilöitä uutisten lisäksi myös seuraajien tekemien jakojen kautta. Saavuttavuudessa sama henkilö on voitu laskea monta kertaan, sillä statistiikka kertoo ainoastaan sen, monelleko ihmiselle sisältö on päivässä näkynyt. Näin ollen emme pysty vertailemaan ovatko saavutetut henkilöt olleet samoja eri päivinä.

Olemme onnistuneet saavuttamaan sosiaalisessa erityisesti nuoret aikuiset, mikä on ollut tavoitteemmekin.  Instagramissa noin kaksikymppiset ovat ottaneet Luupin yllättävällä tavalla omakseen, mistä olemme todella iloisia.

Onko sitten muita? Paljonkin! Kommunikoimme sosiaalisessa mediassa päivittäin myös muiden museoiden ja Museoliiton kanssa. Esimerkiksi Kiasma, Ateneum sekä Aboa Vetus ja Ars Nova kuuluvat seuraajiimme. Eri mediat ovat kiinnostuneet tekemisistämme. Esimerkiksi Luupin blogissa julkaistun Jukka Pitkäsen tiedekeskusnäyttelyn rakentamista käsittelevä tekstin jälkeen Tiede-lehti liittyi seuraajiimme. Myös oululaiset vaikuttajat aina kaupunginjohtaja Matti Pennasesta ovat erityisesti Twitterissä seuraamassa, mitä Luupissa tapahtuu.

Tästä on hyvä jatkaa. Takana on vasta puoli vuotta seikkailuja sosiaalisen median maailmassa. Kuvassa on yksi mielestäni onnistuneimpia kampanjoitamme sosiaalisessa mediassa, jossa houkuttelimme kissa- ja koirafaneja taidemuseon Häntä pystyyn! Terveisin kissat ja koirat -nykytaidenäyttelyyn. Alkuperäisteoksen kuvat kerättiin sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostin kautta. Myöhemmin teos on elänyt ja kasvanut lasten piirustuksista.

Luupin löydät sosiaalisesta mediasta:
Facebook
Twitter
Google +
Wikipedia
YouTube
Pinterest
Instagram

Teksti ja kuva Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija

X

Arkisto

syyskuu 2018

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

elokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

lokakuu 2016

elokuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

heinäkuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

X

Tänään Luupissa

26.9.2018