Oulu
Arkisto
Luuppi / Blogi
23.12.2015 klo 11:12 Luupin viestintä

Vuosi 2015 Luupin sosiaalisessa mediassa

Luupin vuosi 2015 sosiaalisessa mediassa lähenee loppuaan. Vuosi on ollut täynnä monenlaista sometoimintaa: seikkailevia pingviinejä Oulun katukuvassa, tubettaja Jenni Kurun vierailut Luupin kohteissa, kuvakisa Turkansaaren juhlavuoden kunniaksi, lenteleviä lepakoita Ainolan puistossa ja paljon muuta.

Uusia kanaviakin otettiin myös käyttöön kun Turkansaaren ulkomuseon kuvakokoelma menneiltä vuosilta toteutettiin Flickeriss, joka on kätevä kuvapalvelu ilman sisäänkirjautumista.

Sosiaalisen median kanavien käyttöä seurataan Luupissa kuukausittain Facebookin, Twitterin, Instagramin ja Pinterestin osalta. On kiinnostavaa seurata, miten tilastot muuttuvat esimerkiksi seuraajien määrän tai seuraajaprofiilien osalta. Osa kanavista tarjoaa tietoa jo omissa tilastoissaan mutta toisissa pitää nähdä hieman enemmän vaivaa kävijätietojen löytämiseksi. Seuraamistyö on kuitenkin tärkeä osa sosiaalisen median toimintaa, sillä se antaa hyvät eväät kehitystyön tekemiselle kertoen, mikä päivitys toimii ja mikä ei.

Luupin kanavien saavutettavuus eli päivityksien nähneiden määrä vuonna 2015 oli Facebookissa yhteensä 227 906 henkilöä ja Twitterissä 318 502 henkilöä. Kaikissa kanavissa yhteensä vastaava luku oli noin 600 000 henkilöä. Tämä huikea määrä on seurausta viraaleista ilmiöistä, joissa kanavan seuraajat ovat jakaneet eteenpäin Luupin tuottamaa sisältöä.

Tykätyimmät ja jaetuimmat sisällöt kertovat luuppilaisista arjen työssä sekä tapahtumien ja näyttelyiden järjestämisestä ja toteuttamisesta. Myös Uuno laukan vanhat valokuvat Oulusta ovat aina tykättyjä. Ja tietysti dinokuvat!

Vuosi 2016 tuo Luupin sosiaaliseen mediaan jotain uutta mutta mukana kulkee tietysti myös jotain vanhaa. Sosiaalisessa mediassa nostetaan Luupin brändin mukaisesti esiin entistä enemmän pohjoisia tarinoita, elämyksiä sekä tutustutaan luuppilaisiin työssään. Tarinan kerronnan merkitys on sisäistetty myös British Museum:ssa:  “Story is the thing that most interests people and that’s where the British Museum should be strongest. We are this amazing repository of millions and millions of stories and that’s what people want to hear about and that can then support your exhibition marketing. Ultimately, facebook and twitter are storytelling platforms and that’s what people want.”  (Lue koko artikkeli British Museum:in digitaalisesta muutoksesta.)

tonttu kiikussa vaaka2Koska ensi vuonna juhlitaan Pohjois-Pohjanmaan museon 120-juhlavuotta, on kyseinen museon erityisasemassa myös viestinnällisesti. Juhlaan liittyen suunnitteilla on mielenkiintoinen blogisarja. Lisäksi käyttöön otetaan uusia videopalveluja (Periscope ja YouTube live). Mutta tämän enempää en vielä paljasta.

Hyvää joulun aikaa ja ensi vuonna nähdään!
Teksti ja kuva: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija

X

Arkisto

maaliskuu 2018

helmikuu 2018

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

elokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

lokakuu 2016

elokuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

heinäkuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

X

Tänään Luupissa

20.5.2018