Oulu
Arkisto
Luuppi / Blogi
14.11.2014 klo 11:28 Luupin viestintä

Some ja blogit puhuttivat museoliiton tiedottajapäivillä

Museoliiton tiedottajapäiviä vietettiin tänä vuonna 11. – 12. marraskuuta museo- ja tiedekeskus Luupissa. Tietomaa täyttyi parin päivän ajan museoalalla viestinnän, tiedottamisen ja markkinoinnin parissa työskentelevistä henkilöistä, jotka olivat matkustaneet paikalle ympäri Suomea.
Tiedottajapäivillä tarkasteltiin visuaalisen viestinnän, sosiaalisen median ja bloggauksen tuomia mahdollisuuksia museoalan viestinnässä. Uusien viestintämahdollisuuksien parhaiksi puoliksi nähtiin niiden edullisuus sekä monipuolisuus. Somekanavat vaativat kuitenkin uuden opettelua jo muutenkin kiireisen työpäivän keskellä.

Heikki Pölönen Suomen valokuvataiteen museosta käsitteli puheenvuorossaan valokuvienkäytön mahdollisuuksia viestinnän välineenä sekä yleisön osallistajina. Kuvan merkitys nähtiin tulevaisuudessa olevan entistä voimakkaampi. ”Kuvaa, älä kuvaile”, Pölönen julisti.  Esimerkkinä hän nosti esiin #snapshot-näyttelyn, joka päivittään näppäilykuvan käsitteen. Näyttelyssä on nähtävillä rinta rinnan tavallisten ihmisten kuvaamia näppäilykuvia sekä nykytaiteilijoiden snapshot-teemaa käsitteleviä kuvia

tiedottajapaivat-pienempiMuseoiden tärkeimmiksi somekanaviksi nähtiin Facebook, Twitter ja Instagram.  Toimittaja Noora Vaarala kertoi toimittajien metsästävän juttuvinkkejä somekanavista, erityisesti Twitterissä.  Neuvoksi hän antoi, että hieman harvemminkin twiittaileva museo antaa itsestään paremman kuvan somemaailmassa kuin museo, jota ei sieltä löydä lainkaan. Työpajassa käytiin läpi eri museoiden tiedotteita ja pohdittiin yhdessä parannuksia. Mieleen jäi kolme vinkkiä: otsikossa on oltava hauska verbi, toimittajalle on tarjottava eri näkökulmia ja kuvat on hyvä olla helposti löydettävissä mutta ei kuitenkaan sähköpostinviestin mukana.

Toinen työpaja käsitteli blogeja. Suosituimmilla blogeilla Suomessa on jo kymmeniätuhansia lukijoita, joten blogiyhteistyö voi tuottaa nopeastikin näkyvyyttä museolle. Museon esittely blogissa voi tuoda museoon asiakkaita sekä tavoittaa uusia kohderyhmiä. Useimmilla museoilla on myös oma blogi, jossa kerrotaan esimerkiksi museon tapahtumista sekä esiteltiin työnkuvia.

Ihanaa oppia uutta ja oivaltaa. Olen brainstormin vallassa!

Teksti: Riikka Harjula, sosiaalisen median asiantuntija

X

Arkisto

tammikuu 2018

joulukuu 2017

marraskuu 2017

elokuu 2017

huhtikuu 2017

maaliskuu 2017

tammikuu 2017

joulukuu 2016

lokakuu 2016

elokuu 2016

toukokuu 2016

huhtikuu 2016

maaliskuu 2016

helmikuu 2016

tammikuu 2016

joulukuu 2015

marraskuu 2015

lokakuu 2015

syyskuu 2015

elokuu 2015

kesäkuu 2015

toukokuu 2015

huhtikuu 2015

maaliskuu 2015

helmikuu 2015

tammikuu 2015

joulukuu 2014

marraskuu 2014

lokakuu 2014

syyskuu 2014

elokuu 2014

heinäkuu 2014

kesäkuu 2014

toukokuu 2014

huhtikuu 2014

X

Tänään Luupissa

18.2.2018